• Gratis advies en begeleiding
  • Gratis opvolging
  • Afslanken op gezonde basis
0Winkelmandje - € 0,00

Honger of goesting?

08-06-2019

Heel wat mensen verwarren hun goesting met echt honger hebben. Dat kan gevaarlijk zijn voor je dieet of je voedingsgewoonten, want zo nuttig je meer dan nodig. Daarom deze tips.

Soms is er geen ontkomen aan: dan willen we die hele zak paprikachips, die overheerlijke vettige pizza of doos koekjes met chocolade helemaal naar binnen spelen. Helaas eindigt dat vaak in een schuldgevoel zodra dat vervelende opgeblazen gevoel komt piepen. Nochtans is je lichaam slim en weet het perfect hoeveel het nodig heeft.

Stel je bv. heel levendig wat wortels en hummus voor, of een andere snack die een gezonde balans van voedingsstoffen biedt. Probeer te denken aan de smaak, de textuur, en het gevoel dat je zou krijgen na het eten ervan. Klinkt dat allemaal erg goed? Dan heb je waarschijnlijk honger. Heb je geen zin in die snack? Dan hunker je waarschijnlijk gewoon naar iets anders lekkers en waarschijnlijk ook iets ongezonds. 

Door te ontdekken wat je lichaam je nu echt probeert te vertellen - heb ik honger, gewoon zin in iets, of ergens tussenin - zorg je ervoor dat je je voeding afstemt op wat je echt nodig hebt waardoor je voorkomt dat je je voortdurend laat verleiden en je je overeet.

Verder worden ook honger en dorst vaak door elkaar gehaald. Neem daarom een groot glas water elke keer je denkt honger te hebben. Vaak is daarna het gevoel ook meteen weer verdwenen en kan je gewoon wachten tot het tijd is voor je volgende maaltijd, zonder tussendoor (ongezond) te snacken.

Bron: Michele Fumagilli via Het Laatste Nieuws.

Deel dit artikel

Terug naar overzicht